Måndag

Nere vid frukosten idag träffade vi på en kille från Tyskland, en kille som också ska jobba på sandvik i Langfang. Han är 24bast och pluggar maskinteknik på universitet i Tyskland. Han kommer att stanna här i 6 månander om allt går bra och som det ska. Snacka lång tid! Innan vi åkte så kändes en månad väldigt långt, men 6 månader! Fast egentligen har halva tiden för oss gått väldigt fort här. Det är faktiskt att man blir lite rädd att den sista tiden bara ska försvinna iväg.

Den Tyska snubben åkte med Yngve till jobbet första dagen men väl på jobbet träffade vi honom hela tiden. Han är väldigt social, frammåt och intresserad, och det är ju bara bra såklart! Det gör att han blir väldigt trevlig och rolig att umgås med, så det gillar vi.

På fabriken har vi satt kineserna i arbete, då de ska tillverka glas som vi har designat. Det har varit en hel del jobb runt omkring design och programmering, men nu var iallafall det finished (dock efter 4 försök, då vi har behövt ändra en del). Så nu väntade vi bara på att materialet skulle komma. Det ska göras i rostfritt stål, så det blir maffiga grejor det!

Medans vi väntade på materialet gick vi runt i fabriken och socialade oss med arbetarna. Vi frågar massor om kinesiska språket och även hur de jobbar med olika saker.  Kineserna uppskattar nog det lika mycket som vi gör, det hoppas jag verkligen, det verkar faktiskt som att de gör det också. De har så roligt åt oss när vi försöker säga vissa fraser på kinesiska. Dock har de lika kul åt varandra när de försöker säga motsvarande fras på svenska. Måste bara påpeka att kineserna kan verkligen inte såga R! Vad är det för svårt med de ljudet egentligen tycker vi? Well, it sure is something haha.

I bilen påväg hem åkte Tysken med oss, och vi diskuterade vart vi skulle äta middag. Vi tyckte att vi skulle visa honom samma restaurang som Yngve och Monica visade oss första kvällen, då vi fick ett väldigt bra första intryck av maten i kina. Dock är killen vegetarian, men han är väldigt nyfiken att prova ny mat, och kina har ju en hel del grönsaker om man säger så, så det gick ingen nöd på honom inte. Han tyckte om maten jättemycket så alla var nöjda, toppen!

Väl hemma började jag känna mig lite dålig såsom ont i hals och huvud. Jag hoppas inte jag får samma skit som Oskar och Daniel drabbats av. Men tyvärr måste jag väl erkänna att risken är ganska stor... Aja inte kan man deppa för det, vi är ju i Peking!

Ha det bra allihop, så hörs vi snart igen!

P.S Kinamat, tummen upp! D.S



Kommentarer
Postat av: Hanna K

Hej killar,



Hoppas ni är snälla och schyssta mot kineserna. Tänk på att ni är på besök i deras land och ni representerar moderbolaget... : )



Ni hao,

Hanna

2010-03-16 @ 08:00:10
Postat av: Simon

Ni hao!

Joda vi är så snälla mot dem, och de är snälla mot oss så alla är nöjda! :)

Hoppas du har det bra där hemma ch att du är lika snäll som vanligt mot eleverna på WH! ;)

2010-03-17 @ 05:59:17
Postat av: Felica Carlénius

Det verkar så spänande att vara där:O:) Både på och utanför "jobbet". Nu blev jag så där konstigt fundersam och förvånad när jag läste det här inlägget, finns det något som heter socialade eller har du/ni hittat på det? Det var i alla fall ett smart ord, det kanske existerade innan du skrev det också? Känner mig lite dum^^... Hoppas ni får det fortsatt bra där borta iaf:D

2010-03-19 @ 18:33:47
Postat av: Simon

Nämen va kul att du hittade till min blogg :D Joda den här resan är väldigt speciell, givande och rolig! Jag tror faktiskt inte att ordet socialade finns på riktigt, men jag tyckte att det lät bra att skriva så :)

Hade så bra där hemma du också! :D

2010-03-20 @ 14:58:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0