Fredag och Lördag

Jaha då sitter man här igen då. Just nu är det lördagkväll och ja planterade mig själv här för att försöka uppdatera lite på bloggen
Fredag
Vi blev klara med våra egna designade glas idag! Vi lasermärkte dom under nästan hela dagen, vilket ja tycker känns lite surt att de skulle ta en sån tid, men vad gör man? Vi är iallafall jättenöjda med våra glas! 

Kan säga att idag gick man runt och var väldigt glad hela dagen. Allt var lixom så bra. Glasen var klara, helgen var påväg och på kvällen skulle vi ut och äta med Lena, Yngve, Monica och Mauritius (jag kommer inte ihåg hur han stavas,  men det är iallafall vår tyske vänn). Det blev samma ställe som vi åt på förra fredagen med Yngve och Monica. Det kan ju vara för att vi tyckte väldigt mycket om det stället. En slags buffe för 166RMB (typ samma i svenska KR) där vi satt med bordet runt en spis som en kock använde för att tillaga all denna underbara mat. Det blev en väldigt lyckad middag med mycket gott att äta och med ännu godare sällskap! Det kändes bra att hålla det jag lovade till Lena, att det där skulle bli den bästa maten på resan hittills!

Efter maten gick jag, Grehn, Ogge och Mauritius ut en sväng på barstreet. Det blev en härlig kväll där ute också med många svenskar, danskar och norrmän. Det tyckte vi var lite lustigt faktiskt. Det känns ju som att oddsen för att träffa en svensk person i Beijing inte är allför skyhög, men sen när man träffar lixom 4-5 grupper av svenskar på en kväll, så inser man att det finns ganska många svenskar här.
Lördag
När jag vaknade så hade jag ingen röst kvar alls, min hals hade blivit jättedålig! Det värker fortfarande hela tiden och det är jobbigt att svälja. Att prata ska vi inte ens tala (kul va!?) om.

Vid 11-tiden imorse tog vi taxi till Lenas hotell. Det ligger precis bredvid silk market och det var dit vi siktade på egentligen. När vi kom fram till hennes hotell fick vi vänta i några minuter. Hennes hotells lobby var ju bra mycket finare än våran! Men annars tror jag nog att hotellen har ungefär samma klass.
I lobbyn stod en flygel och Mauritius utbrast direkt: Come on guys, let's play some piano! Vi skrattade till lite, hela lobbyn var ju full av kineser, men medans vi gjorde det gick gossen till flygeln, tog bort sakerna som låg ivägen, öppnade luckan till tangenterna (?) och började spela. SHIT va han spelade bra! Alla i hela lobbyn tystnade och vände sig om mot Mauritius. Han spelade kraftfullt och väldigt fint, det var ingen lätt melodi kan jag lova! Han spelade i flera minuter i sträck, satt där alldeles seriös och såg ut precis som en kille som spelar piano brukar göra, som att han njuter ordentligt av sin egen musik. Den enda skillnaden var att Mauritius var 24år, hade lite hängiga jeansbyxor, skinnjacka och håret åt alla håll. Ingen av er skulle någonsin kunna gissa att han spelar piano! Det kunde iallafall inte vi göra. När vi frågade honom hur länge han har spelat piano så svarade han: "11 years. But i still can't read notes, so i improvised." Jadu, vad ska man säga? Han har förvånat mig mer än en gång. Jag skulle aldrig gissa på att han pluggar Maskinteknik på universitet, inte heller att han kunde prata så bra engelska (jag är inte fördomsfull, det var bara första intrycket jag fick av honom), hans sprallighet och nästan lite barnsligga sätt ibland och jag skulle faktiskt aldrig kunna gissa att han spelar piano så som han gör. Det är som dom säger: man ska aldrig dömma hunden efter håren!
När väl Lena kom bar det av till silk market. Där spenderade vi större delen av dagen. Jag och Ogge åkte hem lite tidigare än de andra, vi var nöjda med det vi köpt. Jag tyckte dessutom att det var ganska värdelöst att gå runt på det där stället utan att kunna prata! Lixom hur ska man kunna pruta och förhandla utan röst? Som tur var kunde Lena och de andra hjälpa mig med talandet under större delen av tiden.
När vi kom hem från Silk satte jag och ogge oss och började kolla lite film och packa upp det vi köpt. Soft var det! Senare på kvällen drog vi ut på Indisk restaurang för lite käk. Gott var det, verkligen. Lite spicy här och var. Dock var det svårt att beställa då servitören ville att vi skulle beställa annat. Egentligen var det väl för att han visste hur rätterna skulle serveras så han fick tipsa oss en del. Men slutresultatet blev iallafall mycket bra. Kyckling, fisk och lamm var väl huvudrätterna iallafall.
Nu är vi tebax på hotellrummet igen och softar. Jag försöker vila min röst så att jag ska kunna prata så snart som möjligt. Imorgon ska vi nog sova ut för första gången under den här resan, kommer bli skönt.
Vi hörs och störs allihop!
P.S Hur många kineser krävs det för att lasermärka glas? Sju kineser är inte alldeles ovanligt. D.S

Kommentarer
Postat av: Helena

Jadu, jag minns ju själv när jag tappade rösten efter en utekväll då du Simon Åkerblad var med själv. Sedan satt de i nästan en månad efter. Har man otur så kan rösten förbli lite hes om man inte är duktig och verkligen är tyst förutom när man är tvungen till att prata. Kul de när mamma sa att jag kunde få hes röst resten av mitt liv om jag fortsatte prata. Tror inte jag har vare så tyst förut som då haha

2010-03-20 @ 20:59:02
Postat av: faster Eva

Hej!

Kul att du Oskar har det så bra. Häftigt att bo i Peking eller hur!? Du verkar ha hittat shopping också.Det gäller att pruta ordentligt bara.

Tråkigt att du blivit sjuk, krya på dej och ha det bra.

2010-03-20 @ 21:09:55
Postat av: kusin anna <3

Hej min lilla kusin oskar, hoppas allt är toppen med dig och att du har det superkul där borta i det stora landet!!

Vi är hemma i östhammar nu och firar din syster med tårta och massor med vin :)

Vi hörs, kram kram Anna

2010-03-20 @ 21:16:01
Postat av: Lotta

Hejsan Simon G och ni andra!

Hur gick det med toan och översvämningen?

Jag läste på text-TV att ni hade haft sandstorm i Peking på lördagsmorgonen och man skulle hålla sig inne, annars skulle man ha munskydd. Märkte ni inget eller...?

Simon Å: Har inte Grehn sagt till dig att du ska gurgla i saltvatten så fort man känner av halsont? Ett beprövat enkelt sätt som hjälper!

Här är allt bra och det var 28+ grader på sydsidan idag, men imorgon söndag ska det bli snö igen trots vårdagjämning.

Ha det fortsatt bra!

2010-03-20 @ 23:31:14
Postat av: Simon

Lotta: Jo vi märkte faktiskt av att det låg sand över hela staden. Sjävla stormen i sig märkte vi faktiskt inte av. Rätt häftigt det var att vakna på morgonen och det var sand överallt! Nej Grehn har inte sagt de till mig, de tycker ja han borde göra :P



Helena: jo asså jag minns det ganska så väl faktiskt, va kul man hade åt dig då(A) Det ska väl mycket till innan man blir av me rösten helt och permantent, de vill ja inte vara med om. Jag kan typ prata normalt nu faktiskt :)

2010-03-21 @ 03:00:05
Postat av: Helena

ah men tack Simon jag kände verkligen din medkänsla där aaw älskar dig med... ;) jo men jag var då väldigt mycket hesare än va du var när jag pratade med dig :P

2010-03-22 @ 22:46:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0